13.1.15

Χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου λογότυπου

Ένας σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας, αρκετά συχνά στην καριέρα του, καλείται να δημιουργήσει ένα λογότυπο για λογαριασμό κάποιου πελάτη. Ένα λογότυπο είναι ένα γραφικό σήμα, έμβλημα ή σύμβολο που χρησιμοποιείται συνήθως από εμπορικές επιχειρήσεις, οργανισμούς και ιδιώτες για την ενίσχυση και την προώθηση της άμεσης δημόσιας αναγνώρισης τους. Τα λογότυπα συνήθως αποτελούνται από το όνομα του οργανισμού ή της εταιρίας είτε είναι απλά γραφικά σύμβολα και εικόνες και άλλοτε πάλι αποτελούν συνδυασμό των παραπάνω.

Πρακτικά η δημιουργία ενός λογοτύπου από ένα γραφίστα, δηλαδή έναν επαγγελματία που διαθέτει την απαραίτητη θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εμπειρία, έχει ως αφετηρία τη σωστή, λεπτομερή και πλήρη τεκμηρίωση και ενημέρωση που θα πρέπει να λάβει από τον πελάτη του. Το ποιές είναι οι επιθυμίες και οι στόχοι του πελάτη καθώς και τα αναμενόμενα από αυτόν αποτελέσματα βοηθούν τον σχεδιαστή να ακολουθήσει τη σωστή κατεύθυνση και να φτάσει συντομότερα στο ποθητό αποτέλεσμα. Όταν ο ίδιος ο πελάτης δεν γνωρίζει τους στόχους της εταιρίας του και την εικόνα που θα ήθελε να προβάλει τότε σίγουρα χάνεται πολύτιμος χρόνος και το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αμφιβόλου αποτελεσματικότητας. Επίσης περιγραφές όπως “... θέλω κάτι μπλε και χαριτωμένο” κρίνονται ως, τουλάχιστον, αποπροσανατολιστικές. Από την πλευρά του ο σχεδιαστής θα πρέπει μέσα από τη δική του έρευνα να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη γνώση των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας του πελάτη. Η γνώση αυτή διαδραματίζει καίριο ρόλο στη δημιουργία ενός λογότυπου που απεικονίζει όχι μόνο το σωστό μήνυμα, αλλά επίσης βοηθά τον πελάτη να ξεχωρίζει από το πλήθος των ανταγωνιστών στον τομέα δραστηριοτήτων του.






Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διαθέτει ένα λογότυπο για να είναι επιτυχημένο; Σταχυολογώντας τα σημαντικότερα από αυτά θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι τα εξής:

  1. Απλότητα
Αυτή είναι η ιδιότητα που κάνει ένα λογότυπο εύκολα αναγνωρίσιμο, ευέλικτο και διαχρονικό. Αρκετά συχνά στο άπειρο μάτι, ένα καλό λογότυπο μπορεί να φαίνεται τόσο απλό που μοιάζει σαν να έχει δημιουργηθεί μέσα σε λίγα λεπτά. Στην πραγματικότητα όμως η συντριπτική πλειοψηφία των επιτυχημένων λογοτύπων προέκυψαν κατόπιν πολλών ωρών έρευνας και είναι συνήθως το αποτέλεσμα μιας εκτεταμένης και εξαντλητική διαδικασίας σχεδιασμού.
  1. Αναγνωρισιμότητα
Ένα καλά σχεδιασμένο λογότυπο θα πρέπει να δεσμεύεται από τη μνήμη του θεατή με μια ματιά, και να είναι εύκολο να ανακληθεί από αυτόν. Η ιδιότητα αυτή σχετίζεται και εξαρτάται άμεσα και από την απλότητα. Η αναγνωρισιμότητα δημιουργεί το αίσθημα της οικειότητας, η οποία με τη σειρά της βοηθά στην οικοδόμηση της εμπιστοσύνης και της πίστης σε μια μάρκα. Ένα λογότυπο που είναι πολύπλοκο ή υπερβολικά στυλιζαρισμένο είναι δύσκολο για τον θεατή να το αποδεχτεί και να το καταγράψει στη μνήμη του.
  1. Διαχρονικότητα
Αυτό είναι κάτι που ένας γραφίστας θα πρέπει συνεχώς να έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του κατά τη διάρκεια της διαδικασίας σχεδιασμού. Ένα καλό λογότυπο θα πρέπει να διαρκέσει για δεκαετίες χωρίς την ανάγκη εκτεταμένου επανασχεδιασμού. Πρακτικά η μακροβιότητα ενός λογοτύπου συμβάλει στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και πίστης σε ένα εμπορικό σήμα. Οι τάσεις της μόδας, έρχονται και παρέρχονται, trendy γραμματοσειρές, εικόνες και χρώματα θα είναι εκτός μόδας μέσα σε ένα σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Επομένως η χρήση τους υπονομεύει την δυνατότητα του πελάτη να οικοδομήσει τη ζητούμενη μακροπρόθεσμη αξία στο εμπορικό του σήμα.
  1. Ευελιξία
Ένα επιτυχημένο λογότυπο θα πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών. Θα πρέπει να δείχνει σωστό τόσο σε μια επαγγελματική κάρτα, όσο και σε μια πινακίδα, στα επιστολόχαρτα αλλά και στην ιστοσελίδα του πελάτη. Ένα αποτελεσματικό λογότυπο πρέπει να λειτουργεί σε μια ποικιλία μέσων και διαστάσεων και αυτός είναι ο λόγος που θα πρέπει να σχεδιάζεται σε γραμμική μορφή.
  1. Καταλληλότητα
Κάθε λογότυπο θα πρέπει να έχει τέτοια χαρακτηριστικά που θα ανταποκρίνονται και θα είναι κατάλληλα για το εν δυνάμει ακροατήριό του. Για παράδειγμα, η γραμματοσειρά, το χρώμα και το ύφος ενός λογοτύπου που θα ήταν κατάλληλο για ένα παιδικό κατάστημα παιχνιδιών, σίγουρα δεν θα ταίριαζε σε ένα δικηγορικό γραφείο. Ειδικότερα το χρώμα αποτελεί μια από τις βασικότερες πτυχές του σχεδιασμού και της οπτικής επικοινωνίας. Οι εντυπώσεις και η ψυχολογία που ένα χρώμα μπορεί να δώσει, δύναται να αλλάξει δραματικά το μήνυμα και τη συνολική αίσθηση που περνά ένα λογότυπο.

Ο σχεδιασμός ενός επιτυχημένου λογοτύπου δεν είναι απλά αποτέλεσμα έμπνευσης αλλά πρωτίστως το αποκύημα εντατικής μελέτης και έρευνας. Δανειζόμενη την περίφημη ρήση του Pablo Picasso “Η έμπνευση είναι κάτι το υπαρκτό, αλλά θα πρέπει να σε βρει να εργάζεσαι”.




Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 11.01.15
#Γραφιστορίες #021
Translation | Μετάφραση: Achilleas Karras | Αχιλλέας Καρράς
Translation editing | Επιμέλεια μτφ: Miltos Karras | Μίλτος Καρράς




No comments: