Ψυχολογία χρωμάτων

 
«Όλα τα χρώματα είναι φίλοι των γειτόνων τους και
εραστές των αντιθέτων τους.»
Marc Chagall, 1887-1985


Στο σχεδιασμό εντύπων, συσκευασιών, λογοτύπων, ηλεκτρονικών σελίδων κ.ά. η επιλογή των χρωμάτων είναι εξαιρετικά σημαντική. Πλέον των στοχευμένων μηνυμάτων που θέλουμε να μεταδόσουμε, τα χρώματα βοηθούν και στην πώληση, είτε αυτό είναι μια συσκευασία σε ένα ράφι, είτε αυτό είναι ένα προϊόν σε e-shop ή και το ίδιο το e-shop. Kαλό είναι να επιλέγουμε για ένα λογότυπο και φυσικά για όσα το ακολουθήσουν, ένα ή δυο χρώματα, όχι περισσότερα. Μάλιστα, ακόμα πιο σωστό, θα ήταν το ένα εκ των δύο να ανήκει στα λεγόμενα αχρωματικά, ουδέτερα χρώματα: λευκό, μαύρο, γκρι, καφέ. Έτσι είναι πιο εύκολο να δημιουργήσουμε «ταυτότητα» και να είμαστε σε σύντομο χρονικό διάστημα αναγνωρίσιμοι. Πλέον λοιπόν του σχεδιασμού, που σίγουρα είναι ο κυριότερος, σημαντική είναι και η επιλογή χρωμάτων.

Ας δούμε τις βασικές κατηγορίες χρωμάτων.



1. ΨΥΧΡΑ ΧΡΩΜΑΤΑ
Για να αντιληφθείτε ποια είναι αυτά σκεφτείτε τον πάγο με τις συνδυασμένες αποχρώσεις του από το μπλέ στο πράσινο και από το πράσινο στο μπλε.

Μπλε χρώμα
Το μπλε υποδηλώνει ηρεμία και σταθερότητα. Ένα λογότυπο με κύριο χρώμα το μπλε, περνάει στον πελάτη τις αξίες της εμπιστοσύνης, της ασφάλειας και της αξιοπιστίας. Το βαθύ μπλε-βιολετί είναι γνωστό και ως «βασιλική πορφύρα». To μπλε είναι ένα από τα δημοφιλέστερα χρώματα της οπτικής επικοινωνίας.

► ΤΙP1: Το Μπλε-Γκρι, γνωστό και ως Ναυτικό-Μπλε, έχει υιοθετηθεί -κατά κάποιον τρόπο- ως «ουδέτερο χρώμα». Δηλώνει αξιοπιστία, υπευθυνότητα και διάρκεια. Χρησιμοποιείται ευρέως σε φόρμες, ρούχα εργασίας, στολές κ.λπ.

► TIP2: Το Μπλε, όταν συνδυάζεται με το Κόκκινο ανήκει στα Εκρηκτικά Χρωματικά Σχήματα. Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε  τον συνδυασμό μειώστε λίγο τη Magenta από το Κόκκινο π.χ. 100% Yellow, 80-95% Magenta (όχι 100% Magenta)

Πράσινο χρώμα
Το πράσινο είναι ιδανικό για εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της οικολογίας π.χ. ανακύκλωση, βιολογικά προϊόντα κ.λπ. Το πράσινο ανήκει και στα λεγόμενα Ήρεμα Χρώματα. Αυτά, βασίζονται στο Μπλε που έχει εμποτισθεί με κίτρινο ή κόκκινο, δημιουργώντας μια εκπληκτική γκάμα από το πράσινο μέχρι το μπλε ή το βιολετί. Τα χρώματα αυτά έχουν χαρακτηριστεί ηρεμιστικά, ειρηνικά, ιδανικά για διαλογισμό και γαλήνη. Χρησιμοποιούνται επίσης στους τομείς των Ανθρώπινων Πόρων και της Βιομηχανίας Φαρμάκων.

► ΤIP: Ο συνδυασμός μπλε -γκρι δημιουργεί τα λεγόμενα Ανανεωτικά Χρώματα, όπως το teal (το χρώμα της αγριόπαπιας) ή του aqua (νερό στα ιταλικά). Αν δοκιμάσετε να βάλετε και λίγο κίτρινο θα έχετε φτιάξει έναν ιδανικό συνδυασμό για εφαρμογή σε επικοινωνία αθλητικών ρούχων (κυρίως για κολύμβηση), καλλυντικά για το μπάνιο και τη γυναίκα.

Μωβ χρώμα
Το μωβ χρώμα έχει συσχετιστεί με την πολυτέλεια, την επιτυχία και τη διάκριση.

2. ΘΕΡΜΑ ΧΡΩΜΑΤΑ
Στα θερμά χρώματα ανήκει το κόκκινο, το κίτρινο και το πορτοκαλί.

Κόκκινο Χρώμα
Το έντονο κόκκινο, γνωστό και ως κόκκινο της φωτιάς έχει αποδειχθεί πως ερεθίζει το σώμα, αυξάνοντας τους καρδιακούς παλμούς, όπως και τη σωματική θερμοκρασία. Δεν είναι τυχαίο πως θεωρείται το χρώμα της αγάπης, του πάθους και του έρωτα. Σίγουρα είναι ένα από τα δυνατότερα χρώματα στην επικοινωνία.

Κίτρινο Χρώμα
Το κίτρινο είναι χρώμα χαράς και αισιοδοξίας. Κρατά τον χρήστη σε εγρήγορση, πνευματική διαύγεια ενώ δίνει ζωντάνια, αίσθηση ελπίδας και έναν παρήγορο προσανατολισμό. Τα τελευταία χαρακτηριστικά του είναι και τα σημαντικότερα ώστε να χρησιμοποιηθούν στην οπτική επικοινωνία.

Πορτοκαλί Χρώμα
Ζωηρό και ενεργειακό χρώμα, συχνά σχετίζεται με θέματα υγείας και ευεξίας.

► TIP
Το κόκκινο και πορτοκαλί, έντονα και λαμπερά χρώματα προσελκύουν περισσότερο τους παρορμητικούς καταναλωτές. Χρησιμοποιούνται ευρέως σε προσφορές και εκπτώσεις. Ωστόσο, αυτά τα χρώματα δύσκολα κτίζουν φήμη και πελατεία οπότε καλό είναι να αποφεύγετε να τα χρησιμοποιείτε σε μονοχρωματικά λογότυπα. Από την άλλη είναι ιδανικά για κάποιες συσκευασίες, όπως αυτές των ποτών και των τσιγάρων ενώ τέλος, εξαιτίας της δύναμής τους επιλέγονται σε εθνικές σημαίες, σημαίες ομάδων κ.ά.

 
 

3. ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΧΡΩΜΑΤΑ
Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και τα Αχρωματικά. Ουδέτερο χρώματα είναι το καφέ, ενώ αχρωματικά το λευκό, το μαύρο και η ενδιάμεση γκάμα, τα γκρι.

Μαύρο
Το μαύρο και γενικά στα σκούρα, σκοτεινά χρώματα «μικραίνουν» τον χώρο. Στη γραφιστική μπορούν να δώσουν «βάθος», τρεις διαστάσεις, σε μια εικονογράφηση -όσο πιο πίσω, τόσο πιο σκοτεινές οι αποχρώσεις- αναδεικνύοντας το κεντρικό θέμα που το φέρνουν σε πρώτο πλάνο. Στην επικοινωνία δημιουργούν την αίσθηση του σοβαρού, του αξιόπιστου, του δυναμικού και του επαγγελματικού.

Γκρι
Θεωρείται σοβαρό και συντηρητικό. Με μικρές δόσεις κίτρινου, μπλε ή κόκκινου δίνει μια ποικιλία «ζεστών» και «ήρεμων» χρωματικών σχηματισμών. Ιδανικό για background σε καταχωρήσεις, συσκευασίες, έντυπα ή και e-shop που θέλουν να δείξουν έναν τυπικό και σοβαρό χαρακτήρα. Το γκρι είναι ανώνυμο, σιωπηλό και δεκτικό, διαθέτει δηλαδή όλες αυτές τις αρετές που το κάνουν ιδανικό για να στηριχθούν σε αυτό άλλα λαμπερα χρώματα.

Λευκό
Σχετίζεται με την αγνότητα, την αθωότητα και την καθαριότητα. Συμβολίζει την ειλικρίνεια και την προτίμηση στη λιτότητα. Για τον λόγο πως το λευκό και το μαύρο είναι αχρωματικά συνδυάζονται τέλεια με όλα τα χρώματα.

Καφέ Xρώμα
Ένα πολύ ζεστό χρώμα που εκφράζει την αξιοπιστία.  Στη σχεδίαση χρησιμοποιείται συχνά για background.


Κείμενo και infographics από τον Μιχάλη Αντωνόπουλο στο kartomania.gr 

Πηγή: kartomania.gr


Comments

Popular

Διπλή διεθνής διάκριση για την ομάδα ρομποτικής του Γυμνασίου Αρχαγγέλου, Λακατάμιας, στο Robotex International

Η εικαστικός Ειρήνη Γκόνου παρουσιάζει τη νέα της έκθεση με τίτλο De Materia Magica

Graphic Stories Cyprus to Represent Cyprus at the Prestigious Festival Eastern European Design (FEED) in Warsaw!