Συνέντευξη | Μέλανδρος Γκανάς "Με τα κόμικς έμαθα πάρα πολλά"

Υπηρετεί την τέχνη των κόμικς ως επαγγελματίας και ως φανατικός ακόλουθός της. Ο Μέλανδρος Γκανάς βρίσκεται αυτό το διάστημα στην Κύπρο και ετοιμάζει ένα νέο comic convention, το Eyekon Comic Con, σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Συλλέκτης, εκδότης, σεναριογράφος, ο Μέλανδρος Γκανάς αποτελεί μια σπάνια περίπτωση ανθρώπου που πραγματικά έχει αφιερώσει τη ζωή του σε αυτό που αναγνωρίζεται πλέον διεθνώς ως η 9η τέχνη, τα κόμικς. Η αμεσότητα και ο εφηβικός του ενθουσιασμός είναι τα χαρακτηριστικά του χαρακτήρα του που σου κάνουν εντύπωση όταν τον γνωρίζεις για πρώτη φορά, ενώ η ειλικρίνεια και η ανιδιοτελής διάθεσή του για προσφορά τα στοιχεία εκείνα πάνω στα οποία μπορείς να χτίσεις μια βαθειά φιλία. Για εμένα ο Μέλανδρος δεν είναι απλά ένας συνεργάτης του 4ου Συνεδρίου Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, πάνω από όλα είναι ένας συνοδοιπόρος και ένας φίλος στον οποίο μπορείς να στηριχθείς αλλά και να μοιραστείς κοινά όνειρα και στόχους.


Ως συλλέκτης κόμικς και διατηρώντας μια μεγάλη συλλογή, πως θα περιέγραφες τη σχέση σου με αυτό το είδος τέχνης;

Δεν νομίζω να μπορώ να απαντήσω σε αυτό με λίγες λέξεις, αλλά θα το προσπαθήσω. Από όταν με θυμάμαι, είμαι με ένα κόμικ στο χέρι. Μου έρχονται αναμνήσεις από τις διακοπές μου στην Καλαμάτα, να μου αγοράζουν Μίκυ Μάους, Μπλεκ, Αγόρι, Βαβούρα, Τρουένο και άλλες τέτοιες όμορφες εκδόσεις, μόνο και μόνο για να κάνω ησυχία τα μεσημέρια και να αφήνω τους μεγαλύτερους να κοιμηθούν· τις οποίες εγώ διάβαζα και μετά τις αποθήκευα με ευλάβεια σε κούτες. Έκανα όμως ησυχία τα μεσημέρια. Στην εφηβεία σιγά σιγά πέρασα σε άλλες εκδόσεις όπως Λούκυ Λουκ, Αστερίξ και Οβελίξ, Αχιλλέας Ταλόν, Λεονάρντο και λίγο αργότερα γνώρισα την Βαβέλ και έγινε το κακό. Όμως, όλα τα τεύχη που έχω αγοράσει από μικρός, υπάρχουν στην αποθήκη μου από τότε. Μεγάλωσα μαζί τους και ήταν πάντα δίπλα μου, σε όλες τις περιόδους της ζωής μου, από μικρό παιδί, μόλις άρχισα να διαβάζω, μέχρι σήμερα που παράτησα την επί 22 χρόνια μόνιμη δουλειά μου, για να ασχοληθώ μόνο με αυτά. Άρα, νομίζω το να πω πως η σχέση μου με τα κόμικς είναι απλά αγάπη, είναι λίγο.

Οι Εκδόσεις του Κάμπου είναι το πνευματικό σου παιδί στον χώρο τον εκδόσεων κόμικ. Τι είναι αυτό που σε ώθησε στη δημιουργία τους;


Σε κάποια φάση της ζωής μου, την εποχή που άρχισα να συλλέγω μανιωδώς αυτοεκδόσεις και fanzines, γνώρισα μέσω του Soloup τον Λάζαρο Ζήκο. Στην αρχή ήθελα να μιλήσουμε για μία συνέντευξη, αλλά μετά από πολλές συναντήσεις και φιλικές συζητήσεις και αφού είδε πόσο μου άρεσε όλη η ιδέα των ”υπόγειων εκδόσεων”, μου πρότεινε να ξεκινήσω μία δική μου έκδοση, με δημιουργούς που ήδη γνώριζα. Για να το κάνει ακόμα πιο εύκολο για μένα, μου έδωσε την πρώτη μου ιστορία. Συνέντευξη δεν του πήρα ποτέ, αλλά έβγαλα την πρώτη μου συλλογική έκδοση, το Fart (fanzine art).


Πόσες εκδόσεις έχουν γίνει μέχρι σήμερα και με πόσους - ποιους καλλιτέχνες έχεις συνεργαστεί; Από που μπορεί κάποιος να προμηθευτεί τις Εκδόσεις του Κάμπου;


Άνοιξα τον φάκελο και μέτρησα, άρα θα μιλήσω με αριθμούς. Είναι 35 τίτλοι, εκ των οποίων οι έξι είναι τεύχη με πολλούς καλλιτέχνες μέσα και άλλοι δύο τίτλοι είναι υπερσειρές, “Pineiada Bibles” και “How to”, στις οποίες έχουμε κυκλοφορήσει 44 τευχάκια στην πρώτη και άλλα 5 στη δεύτερη, από διαφορετικούς καλλιτέχνες το κάθε ένα. Δηλαδή με μία πρόσθεση, 84 συνολικά τεύχη και 140 καλλιτέχνες με τους οποίους έχω συνεργαστεί σε κάποια από τις εκδόσεις του Κάμπου. Τις Εκδόσεις του Κάμπου μπορεί κάποιος να τις βρει όπου γίνετε κάποιο festival ή convention με κόμικς στην Ελλάδα και πλέον και στην Κύπρο, ή αλλιώς στην σελίδα μας στο facebook, γράφοντας Εκδόσεις του Κάμπου.



Εδώ και πολλά χρόνια ως H.o.D. και επιμελητής εκθέσεων στο μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικ της Ελλάδας, το Comicdom Con Athens, τι έχεις αποκομίσει από την εμπειρία σου αυτή, τόσο σε επίπεδο συνεργασιών με τους εκάστοτε καλλιτέχνες, όσο και σε σχέση με την αλληλεπίδρασή σου με το κοινό που το παρακολουθεί;

To Comicdom για μένα είναι ταυτόχρονα ένα μεγάλο σχολείο αλλά και το σπίτι μου. Να αναφέρω πως υπήρξα και moderator στο Greekcomics.gr -και αυτό μεγάλο σχολείο- στο οποίο μία μεγάλη παρέα ανθρώπων από Ελλάδα και Κύπρο, καταφέραμε να καταλογογραφήσουμε –σχεδόν- κάθε ελληνική έκδοση έχει κυκλοφορήσει. Μετά από εκεί λοιπόν, ήρθε το Comicdom. Δεν υπήρχε τίποτα άλλο μέχρι τότε. Όλοι περιμέναμε πότε θα γίνει, για να μαζευτούμε στην Αθήνα και εγώ ξαφνικά έγινα “μέρος” όλου αυτού. Στην αρχή ήταν ο ενθουσιασμός που μετουσιώθηκε σε τρελή αγάπη αλλά και μεγάλη ευθύνη συνάμα και είναι μία σχέση που κρατάει χρόνια τώρα.

 
Τον τελευταίο καιρό σε βρίσκουμε στην Κύπρο, να ετοιμάζεις ένα νέο comic convention, σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Eyekon. Τι να περιμένουμε από τη νέα σου αυτή πρωτοβουλία; Τι θεωρείς ότι κάνει το Eyekon να ξεχωρίζει από όλα τα υπόλοιπα φεστιβάλ του είδους;


Ξεκινάμε με το ότι δεν θεωρώ πως είμαι καλός σε κάτι. Δεν λέω πως είμαι καλός στα κόμικς, αυτό θα το κρίνετε εσείς, απλά μόνο αυτό ξέρω να κάνω και αυτό αγαπάω. Ερχόμενος στην Κύπρο, έγινε η πρώτη επαφή με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, τους έκανα την πρόταση μου, το είδαν θετικά και τελικά όλο αυτό “έδεσε”. Το εν λόγω φεστιβάλ το συνδιοργανώνουμε με το Πανεπιστήμιο, αλλά για να είμαστε πιο ακριβείς, όλο το project το τρέχουμε με τον Τάσο Αναστασιάδη, επίκουρο καθηγητή Γραφικών Τεχνών του Πανεπιστημίου, με τον οποίο γνωριζόμαστε διαδικτυακά, εδώ και πολλά χρόνια. Δεν θέλω να πω σε τι θα ξεχωρίζει, απλά θα κάνουμε ότι μπορούμε για να δει ο κόσμος όσο το δυνατόν περισσότερα κόμικς και να αποκομίσει κάτι ή ακόμα και να διδαχθεί από αυτά. Έχουμε ήδη 10 διεθνώς αναγνωρισμένους δημιουργούς και artist alley που θα φιλοξενήσει άλλους 70 περίπου δημιουργούς από Ελλάδα και Κύπρο. Στο πρόγραμμα υπάρχουν μέχρι στιγμής 5 εκθέσεις με κόμικς, illustrations, posters και γελοιογραφίες, προβολές animations, workshops & masterclasses, που προσφέρονται δωρεάν, καταστήματα με κόμικς και παρεμφερή είδη και πολλές άλλες παράλληλες εκδηλώσεις. Να μην ξεχάσω να αναφέρω πως η είσοδος στο φεστιβάλ για όλα τα παιδιά έως 17 ετών είναι ελεύθερη. Τα παιδιά είναι η ελπίδα του κόσμου μας και είναι σημαντικό να μπορούν να προσλαμβάνουν ερεθίσματα.


Αν θα έπρεπε να ξεχωρίσεις 3 μεγάλους δημιουργούς κόμικς που έχεις γνωρίσει, ποιοι θα ήταν αυτοί και για ποιους λόγους θα τους ξεχώριζες;

Παλιότερα θα έδινα μία απάντηση όπως ο Milo Manara, πλέον όμως έχω γίνει πιο συναισθηματικός. Είναι πολλοί οι δημιουργοί που ξεχωρίζω και οι περισσότεροι είναι πρώτα φίλοι αλλά και συνεργάτες μου.

Θεωρείς ότι τα κόμικς είναι μόνο ψυχαγωγία, ή μπορούν να διαδραματίσουν και κοινωνικό – εκπαιδευτικό ρόλο;


Τα κόμικς είναι όλα τα παραπάνω και πολλά περισσότερα. Ένα μικρό παράδειγμα είμαι εγώ, που ποτέ δεν αγαπούσα τα γράμματα και δεν μου άρεσε το σχολείο. Με τα κόμικς έμαθα να διαβάζω και να αγαπάω τα βιβλία και μέσα από αυτά, έμαθα πάρα πολλά. Δεν είναι όλα τα κόμικς ”μικιμάους”, όπως νομίζει ακόμα ο πολύς κόσμος. Η εικόνα έχει απίστευτη δύναμη και κατά συνέπεια και τα κόμικς που στηρίζονται σε αυτήν.

 
Πρόσφατα συμμετείχες στο 4ο συνέδριο Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus, ως ομιλητής και καθοδηγητής εργαστηρίου. Τι αποκόμισες από την εμπειρία σου αυτή και πως θα αξιολογούσες την όλη διοργάνωση;

Εγώ και ο Τάσος Αναστασιάδης προσκληθήκαμε να κάνουμε από κοινού ένα workshop και δεν ξέραμε καν άμα υπάρξει συμμετοχή. Μπήκαμε στην τάξη και βρεθήκαμε σε ένα υπερπλήρες τμήμα, με απίστευτους δημιουργούς κάθε ηλικίας, οι οποίοι είχαν αυτή την λάμψη στα μάτια τους όταν τους μιλούσαμε. Στο τέλος όχι μόνο έκαναν τη δική τους ιστορία, αλλά δημιουργήσαμε και μία ομάδα, που θα συναντιόμαστε ανά τακτά χρονικά διαστήματα, για να κάνουμε κάτι πιο συλλογικό. Άρα, η απάντηση στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης μόλις απαντήθηκε. Κάθε πράγμα που γίνετε με αγάπη, είναι από μόνο του ένα θαύμα. Και εμείς ζήσαμε αυτό το θαύμα από κοντά!



+ Το Eyekon Comic Con θα πραγματοποιηθεί στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο στις 26-27 Μαΐου

Graphic Designer | aggeliki.mk@gmail.com 
"Πολίτης της Κυριακής" | "Παράθυρο" 01.04.18
 #Γραφιστορίες #125





Comments

Popular

Διπλή διεθνής διάκριση για την ομάδα ρομποτικής του Γυμνασίου Αρχαγγέλου, Λακατάμιας, στο Robotex International

Η εικαστικός Ειρήνη Γκόνου παρουσιάζει τη νέα της έκθεση με τίτλο De Materia Magica

Graphic Stories Cyprus to Represent Cyprus at the Prestigious Festival Eastern European Design (FEED) in Warsaw!